Velkommen til Norodd friidrett

 

Velkommen til Norodd friidrett!

 

Hva er friidrett?

Friidrett består av mange øvelser som til sammen gir utfordringer for hele kroppen.

Vi har tre hovedgrupper av øvelser; løp, hopp og kast. Innenfor disse igjen deler vi inn i ulike hoppøvelser som lengde og høyde med og uten tilløp, tresteg og stav, løpsøvelser som sprint, lengre løp, hekkeløp, hinderløp og stafetter og kastøvelser som kule, diskos, slegge og spyd.

Treningstider:

Tirsdager kl.17.30-19 Felles for alle fra 7 år på Atlanten stadion fram til høstferien. Inne i idrettshallen etter høstferien og frem til påske. Treningsfri i høst- og vinterferie.

På tirsdagstreningene er alle innom alle hovedgruppene. Vi deler inn i 4 grupper etter alder og disse er innom 3 aktiviteter i løpet av treningen. En aktivitet tar for seg en kastøvelse, en annen hopp eller sprint og den siste utholdenhet og styrke. Vi starter alltid med en god oppvarming og avslutter med uttøying og stafett. Friidrett er allsidig trening som ivaretar både styrke, smidighet, hurtighet, balanse, konsentrasjon, reaksjon, spenst, koordinasjon og utholdenhet – et godt utgangspunkt for ulike idretter og en aktiv og sunn kropp!

Torsdager: kl.18-19.30 For alle fra det året de fyller 12 år på Atlanten stadion fram til høstferien. Inne etter høstferien, da er treningstiden til 19.30. Treningsfri i høst- og vinterferie.

Torsdagstreningene går enda mer i dybden når det gjelder teknikk og passer godt for de som vil ha mer trening og eller kanskje også stille i konkurranser.

Lørdager kl.13-14: løpstrening. Oppmøte utenfor Fosna treningsstudio. Fra 15 år. Kl.14-15: trening inne på Fosna treningsstudio. Fra 15 år.

Garderober

Vi kan benytte B1 innegarderobe til gutter og B2 til jenter. Ikke legg igjen verdisaker!

Felles regler

På trening er vi høflige og hyggelige med hverandre. Vi støtter hverandre, heier på hverandre og «pusher» hverandre. Hvis noen har vondt, er skadet eller føler de ikke klarer å henge med, kan de sette seg ned og slappe av – men ikke gå i veien eller leke med utstyr.

Vi prøver å være raske når vi bytter aktivitet for å unngå at mye tid går bort. Gå gjerne på toalett før trening, så slipper du dette akkurat i det treningen begynner. Det er selvfølgelig lov å gå på do ved behov. Tenk over at vi er på trening for å lære noe og øve på noe- i tillegg til å ha det gøy. Det er viktig å følge med på hva treneren sier og gjør. Alle liker ikke alt like godt, men alle skal gjøre sitt beste. Vi trenger allsidig trening for å bli god i spesifikke øvelser!

Påmelding til stevner

Gjennom minidrett.no eller direkte til arrangør om minidrett ikke kan brukes. Alle medlemmer registrerer seg på minidrett.no. Pass på påmeldingsfrister og meld på i god tid. Se innom sidene til Møre og Romsdals friidrettskrets, der finner dere innbydelser til de fleste stevner og løp. Vi prøver også å informere via mail, Facebook og hjemmesiden vår.

Ved kjøring til stevner der man har flere deltagere i bilen, gis det kjøregodtgjørelse på kr.2,- pr.km. Vi låner ut fergekort. Norodd betaler påmelding for sine utøvere på stevner. Konkurrerer man i lange løp utenfor bane refunderer Norodd 50% av deltakeravgift.

Informasjon og kontakt

Informasjon blir sendt ut på mail, Facebooksiden vår; Norodd friidrett og hjemmesiden vår Norodd.no. Spørsmål kan stilles på mail til Ketil Solli-Sæther; ketilogkatrine@icloud.com og selvfølgelig til trenerne på trening! Dersom noen finner ut at friidrett ikke passer for dem, er det viktig at vi får beskjed om utmelding slik at det ikke blir sendt ut kontingent og mailer.

Kontingent

Kontingent er kr. 550,- for barn t.o.m 12 år og kr.900,- for ungdom f.o.m 13 år. Denne sendes ut i løpet av høstsemesteret og gjelder for hele skoleåret. Pass på at mailadresser er oppdaterte.

Vi setter stor pris på om noen foresatte, trenere eller andre vil stå som støttemedlemmer, dette koster kr.250,- i året. De kan selvsagt også velge å stå som medlem til kr.500,-.

Hjelp fra foresatte

Dersom noen har mulighet til å hjelpe oss på treningene setter vi stor pris på dette. Det kan være en og annen gang, annenhver uke eller hver uke – alt etter hva som passer dere. Da er det snakk om å hjelpe en annen trener med f.eks å rake i lengdegropa, stå ved høydestativet, hjelpe til ved kule- og spyd eller om man vil være med på løpstreningen. Etter hvert som man blir kjent med oppgavene kan man få mer ansvar om man ønsker – vi er på jakt etter nye engasjerte trenere hele tiden! Send en mail eller si fra på trening om du kan tenke deg å bidra med noe.

Utstyr

Man trenger ikke så mye utstyr for å være med på friidrett. Et par gode joggesko og klær som passer ute og inne. Vi bor på Nordmøre og må regne med både nedbør og vind, så kle dere godt på utetreningene. Lue, pannebånd og hansker er kjekt å ha på lur. Vannflaske kan det også være greit å ha med, så slipper man løpe på toalettet for å drikke.

 

Velkommen!

GENERALSPONSOR